212 AVM

Bir alışveriş merkezi hayal ettiğinizde aklınıza gelen ilk imge bir ‘kutu’ fikri ya da bir çeşit ‘Disneyland’dır.

Kullanıcının vitrinleri gezerken algıladığı mekan, tüm geçiş alanlarını birbirine bağlayan bir büyük boşluk olarak tanımlanmıştır.

Kentsel çeper, alışveriş merkezi ziyaretçilerine başka kullanım olanağı sunmamaktadır. Bunun için bizim hedefimiz tüm yaşantıyı içeride kurmak olmuştur. İki sıra halinde oluşturulan flexibil mağazaların ortasında ‘eski kent’ ambiyansında bir alan-mekan organize edilmiştir.

Mekan
Alış veriş merkezinin her köşesinden tüm mekan bir bütün olarak algılanmaktadır. Her kat ve bölgenin birbirleriyle ilişkisi bu dinamik organizsayon içinde devamlı olarak algılanır.

Otopark katından başlayarak çatıya dek genişleyerek yükselen boşluk tüm sirkülasyon sistemini birbiriyle ilişkilendiren, mekanlar arası görsel ilişkiye olanak veren önemli bir unsurdur. Mağazalar ve kafelerin bir kent – köy kurgusu içinde tasarlandığı sürprizli, dinamik, kayan mekanlar, çatıdan süzülen günışığının mekan içindeki etkileri, peyzajın yapı içindeki hareketi alış-veriş merkezindeki çeşitli işlev alanlarının vektörel algısını da farklı kılar. Peyzaj yapı içindeki hareketini çatıda kent parkıyla finaller.

Çatı Parkı
Yapının, yerkabuğunun tektonik hareketlerine benzer kırılmalarla oluşturulan beşinci cephesi – çatısı, çevresiyle panoramik ilişkiler kuran bir kent parkıdır. +10 kotunda yer alan restaurant, sinema ve eğlence merkezlerindeki aktiviteler çatıdaki peyzaj içinde devam eder. Dört mevsim çeşitli aktivitelere olanaklı çatı parkı ziyaretçilere farklı bir açıkalan deneyimi yaşatır.

Görmek ve Görülmek – tiyatronun, müzenin ve özellikle alışveriş merkezlerinin prensibidir. Tasarımın konsepti ise bir merkezi noktayı ikincil plazalarla bağlamaktır. Merkezi plazanın doğal atmosferi diğer seviyelere geçişlerle genişlemektedir. Görsel olarak bağlı bu zengin plazalar, vitrinleri gezmek ve alışveriş merkezinde zaman geçirmek için başlı başına bir nedendir de.

Ekran
Yapı kabuğu kıvrılark Medya Yolu yönünde üç parçalı bir cephe – ekran oluşturur. Yoldan geçişte rahatlıkla algılanan bu dev ekranlara içerideki renkli dünya, dışarda akıp giden hayat, kent yaşamına ait fragmanlar yansır. Gören ve görünenin eş ve ard zamanlı yer değiştirmesiyle her biri diğerinin nesnesi olan bu görünüler değişken, devingen ve farklı bir cephe görünümü oluşturur. Yapı – market ve hipermarket katıyla ilişkilendirilen reklektif su ve açık sergi mekanları yol algısının zeminde yakaladıklarıdır.

PROJE KÜNYESİ
 

Proje Yeri :   İstanbul
Proje ve İnşaat Yılı  : 2006 – 2009
Toplam İnşaat Alanı :  200.000 m²
Proje Türü  : Alış Veriş Merkezi / Davetli Yarışma
İşveren                                : Akın Holding
     
MİMARİ                              : DBArchitects
asp Architecten Stuttgart / Almanya
     
Tasarım                                : Mete Arat
Bünyamin Derman
Cem Arat
     
Proje Ekibi  : Ayşegül Uğurlu Özberk, Mustafa Kahraman,
Güven Çimenoğlu, Steffen Wahl, Taner Nasifoğlu,
Onur Tanık, Meltem Öztürk, Dicle Hökenek, Sevilay Uğur,
Melek Türkmen, Oytun Bilsel, Murat Yüksel, Ozan Özdilek,
Gökhan Kulöz